08-10-2021

Fòrum Salut Mental i Addiccions demana al Govern celeritat en els plans d’acció i millora de SMA

• Els processos de millora del sector de salut mental i addiccions estaven pendents abans de la pandèmia i des de la pandèmia són urgents.

• L'abordatge ha de ser integral, amb accions tant en l'àmbit de salut, com en l'àmbit de drets socials, d’educació i d'inclusió laboral.

• La situació actual en relació a la salut mental és molt difícil. Estem lluny de tenir un sistema que estigui a un nivell comparable en altres problemes de salut.

• El primer pas en la millora és reforçar els serveis comunitaris de salut mental i addiccions que són els que rebran més demandes

Barcelona, 08 d’octubre del 2021.- Fa un any alertàvem de l'increment dels problemes de salut mental i addiccions tant en la població general com en les persones en procés de tractament i de recuperació després de la pandèmia i denunciàvem que no s'estava responent adequadament a la situació.

En els darrers mesos la situació ha canviat. La salut mental i les addicions estan en l'agenda pública amb una intensitat i una presència en els mitjans que no havíem viscut abans i des de la Generalitat i les administracions diuen que cal prioritzar la millora de l'àmbit com una qüestió urgent.

És un canvi molt important que ha costat molt i obre oportunitats que abans no existien, però volem dir que fer visible un problema i definir plans d'acció, tot i que són factors decisius en la millora de la salut mental, són només un primer pas. La situació continua sent molt difícil per moltes persones. Prioritzar i planificar no és fer.

Estem lluny de tenir un sistema d'intervenció i de suport a les persones amb problemes de salut mental i addiccions que sigui concordant amb el desenvolupament social, econòmic i cultural del nostre país, que estigui a un nivell comparable en altres problemes de salut i que garanteixi l'exercici dels seus drets.

Creiem que una de les estratègies més adequades és reforçar els serveis de proximitat, els serveis comunitaris de salut mental i addiccions que són els que rebran més demandes, que poden actuar de manera més àgil i ajudar a articular el treball en xarxa amb altres àmbits, serveis i entitats.

Per això demanem que:

- S'implementi l'estratègia integral de salut mental i addiccions que s'ha anunciat en el menor temps possible.

- Es despleguin accions dirigides a les persones amb problemes de salut mental i addiccions en tots els departaments implicats de manera urgent.

- Es reforcin els serveis comunitaris de salut mental i addiccions com a serveis de proximitat.

Les entitats de Fòrum Salut Mental i Addiccions

Fundació Nou Barris, Associació Benestar i Desenvolupament. ABD, Associació Residencial Maragall, Fundació Eulàlia Torres de Beà, Cluster Bcn Salut, Comunitat Terapèutica del Ma-resme, Fundació Osonament, Centre de Formació i Prevenció, Associació Arep per la Salut Mental , Grup Atra, Fundació joia, Fundació Nou Camí, Carrilet Coop, Fundació Vidal i Barra-quer, Institució Balmes sccl, Associació Centre l'Alba, Fundació els 3 Turons, Hospital de dia 9 Barris, ASM Horta Guinardó, Fundació Salut i Comunitat, Institut Genus, Prevenció Assis-tència i Seguiment, Fundació Lar, Fundació Malalts Mentals de Catalunya, Centre Higiene Mental 9 Barris.