24-09-2020

Taller d’escriptura creativa del Club Social Torrassa

Els usuaris del taller d’escriptura creativa del Club Social Torrassa han escrit aquest text amb l’ajuda de la tallerista, Marina Martori, per expressar els sentiments, emocions i pensaments marcats per l’estigma amb el què a conviuen a diari.

Aquest text va ser llegit el dia 5 d’octubre del 2019 per un usuari del Club Social, a les jornades lúdiques “Tots per la Salut Mental”, que se celebren a Llinars del Vallès en commemoració del Dia Mundial de la Salut Mental:

COM VOSALTRES

Bon dia a tots i totes

Avui és el dia internacional de la Salut mental i els alumnes del curs d’escriptura del club La Torrassa de la Fundació Lar hem volgut preparar un text parlant de la salut mental i especialment de la “nostra” salut mental, de la nostra experiència i de les preguntes que ens fem.

Perquè volem que veieu que nosaltres i vosaltres som el mateix, que som com vosaltres.

Les nostres malalties tenen noms diversos: esquizofrènia, paranoia, trastorn obsessiu compulsiu, trastorn bipolar, maníac depressiu, psicosis…

Sabem que son paraules que impacten, que poden fer por i que sovint és difícil saber exactament què volen dir. A vegades, ni nosaltres mateixos ho podem definir del tot.

Son malalties que afecten la nostra ment i els nostres nervis, la nostra manera de veure el món, la nostra manera de relacionar-nos i d’entendre’l.

I son malalties que també us afecten a vosaltres. Perquè ens allunyen, ens separen, ens posen barreres. Ens fan diferents.

Però no ha de ser així.

Nosaltres no som tontos, ens n’adonem de les coses. I estimem i ens relacionem i tenim amics i vivim fora de casa i ens apassiona la vida. Com a vosaltres.

Som un perill per les vides dels altres? Som violents? No! Som persones diagnosticades que ens mediquem i que som estables. Tenim les nostres coses i les nostres obsessions, com tothom. Som diferents, com tothom. Com vosaltres.

Podem aprendre, podem avançar, podem aprofundir, podem estudiar i llegir i visitar llocs i no tenir por.

Perquè en tenim de por, oh i tant: tenim por de caure en la depressió, de no controlar les situacions, que les emocions que sentim siguin de de debò, de no ser lliures i poder decidir per nosaltres mateixos.

Us sona? No son les mateixes pors que teniu vosaltres?

Ja ens agradaria a nosaltres no patir les malalties: no ens hauríem de medicar (que dona molta son, que ens canvia el cos, que fa que t’inflis, que et fa estar cansat, que et treu força…), veuríem les coses d’una altra manera, seríem més sociables, podríem fer vida de parella i en família amb normalitat, no tindríem totes aquestes pors, estaríem més amb els amics i les coses serien més fàcils.

Volem que la gent ens conegui i que no ens tingui cap por. No ens poseu etiquetes! som persones, com vosaltres.

Nois i noies del Club Social Torrassa